Ratingul, scenariul și lacrimile

Am lăsat câteva zile să treacă, după scandalul ”cazului Ioana Tufaru”. Am zis să scriu cu mintea limpede și, între timp, weekendul care tocmai a trecut a avut efect.

Dar hai să ne lămurim cronologic în privința subiectului:

- pe 4 februarie, Antena 1 are emisiunea ”Acces Direct”, in a carei ediție Ioana Tufaru este umilită public, fiind acuzată de o igienă precară (i se verifică ceara din urechi, mizeria dintre degetele de la picioare, este apostrofată și ostracizată de reporterul Horațiu Tudor și de Adriana Bahmuțeanu)

Foto: agentiadepresamondena.ro

Foto: agentiadepresamondena.ro

- derapajul de la limita bunului simț este semnalat și de Paginademedia.ro, în articolul intitulat “Se poate mai jos? Jeg pe TV, la propriu, la Acces Direct. Ceara Ioanei Tufaru, in prim-plan

- dupa reacția opiniei publice (inclusiv a lui Mihai Bendeac, care a apostrofat-o public pe Simona Gherghe pentru derapaj), răspunsul Antenei a venit sub forma unei emisiuni de ”reabilitare”. Mai întâi, Simona a vărsat niște lacrimi, care se voiau a fi sincere, pentru că ”nu am vrut o clipă ca, de fiecare dată când ai fost în acest platou, să te simţi umilită, batjocorită, să crezi, poate, că cineva vrea să râdă de tine”, i-a spus vedeta Antenei 1 ”vedetei” Ioana Tufaru.
Prezentatoarea a avut grijă să posteze și pe propriul cont Facebook un mesaj ce se voia emoționant (”De două zile, mă simt ca în fața unui pluton de execuție. Ca și cum cel mai mare Rău al României eu l-am făcut. (…) Mă rog pentru toți! Să le fie bine, să nu fie niciodată în situația mea, de a fi puși la zid și “scuipați”… Dumnezeu le știe mai bine și o să ne liniștească pe toți”).

- Paginademedia.ro postează un articol prin care arată numele firmelor care au spoturi publicitare în timpul emisiunii Acces Direct. Firește, aceste spoturi nu erau un secret și au putut fi văzute de aproape DOUĂ milioane de oameni (1,8 mai exact), din care 900.000 din mediul urban. Fără un alt mesaj sau vreun îndemn pentru aceste firme.

- Singura companie care reacționează este AVON. Firma scoate spoturile din emisiune și le redirecționează către alte segmente orare, fără a afecta astfel contractul pe care îl are cu Antena. Dimpotrivă, spoturile care erau difuzate pe un tronson cu milioane de telespectatori ajung în ”zone mai puțin populate”.

- Antena 1 reacționează. Mai întâi, pe un blog care se vrea a fi ”media-addict”, apare zvonul conform căruia Petrișor Obae și paginademedia.ro ar urma să fie acționați în justiție pentru daune de imagine, bla bla….

- Ulterior, zvonul aruncat se confirmă, nu înainte însă ca Sorin Alexandrescu, CEO la Antena Grup să trimită o scrisoare deschisă celor de la Avon, din care am reținut că suma pe care firma de cosmetice o vira în conturile Antenelor reprezenta ”decât” ”0,003% din cifra de afaceri” a grupului. La un calcul matematic simplu, reiese că cifra de afaceri a Antenelor ajunge în zona celei pe care probabil CNN se poate lăuda că o are, de ordinul unui miliard de dolari. OMG! Din asta rezultă că grupul unde domnul Alexandrescu este CEO este unul dintre cele mai puternice din Europa! În fine, să lăsăm ironiile și să mergem mai departe….

- Antena 1 anunță printr-un comunicat că va da în judecată Paginademedia.ro și implicit pe autorul articolului, Petrișor Obae. Motivele sunt cele invocate mai sus, legate de prejudicii majore (0,003…). Ca despăgubire, Antena cere un ”mizilic”: 500.000 de euro. Jumătate de milion. De la un simplu jurnalist. Ca și când Petrișor Obae ar decide ce face Avon cu propriile spoturi.

- Reacția principalelor organizații media nu întârzie să apară și le mulțumim că s-au sesizat: articolele Paginademdia.ro NU încalcă legea, ci ”respectă atât legislația României, cât și standardele deontologice”.

- reacțiile instituțiilor media și ale bloggerilor nu întârzie nici ele. Amintesc doar DOUĂ, pe cea a jurnaliștilor de la România Liberă și pe cea a lui Tolontan.

- În paralel, CNA primește peste 100 de sesizări în privința emisiunii ”Acces Direct”, de la oamenii oripilați de materialul realizat cu Ioana Tufaru, ”fiica regretatei”…

- Ședința CNA: cazul Ioana Tufaru este analizat pe toate părțile, iar poziția Antenei 1 îmi amintește de cea a hoților mașinii lui Gigi Becali (noi ne-am băgat de bunăvoie în portbagaj, să nu murdărim mașina de sânge, după ce ne-am aruncat tot de bunăvoie în calea gloanțelor și pumnilor bodyguarzilor…). Producătorii emisiunii spun (nu recunosc, spun) că totul este un scenariu bine pus la punct și că în mod voit s-a dus scriptul în acea zonă, în care chiar și Ioana Tufaru se simte bine!!

- Fiica Andei Călugăreanu declară într-o înregistrare post-facto arătată de Antena 1 la ședința CNA că este un rol și că ea se simte actriță în emisiunea Acces Direct. Nu știu dacă același lucru se poate spune și despre Simona Gherghe, care se presupune că vărsa lacrimi amare și sincere în prag de prime time…

Simona-Gherghe

 

Ce NU înțeleg eu:

 

1. Până unde a fost ”scenariu” și de unde încep alea 80% din viața Ioanei Tufaru?
2. Simona Gherghe a plâns după același scenariu?

3. Postarea de pe pagina de Facebook a vedetei este sinceră, face parte din cele XX% din viața ei sau este tot ruptă din scenariu?

4. De ce a încercat Antena 1 o ”reabilitare” a imaginii Ioanei Tufaru dacă totul era doar ”un scenariu”?

5. Cum de imaginea postului este mai afectată de articolul paginademedia.ro decât de scenarita care le-a dus în pragul grotescului atât pe Ioana Tufaru (care nu este luată în evidența unei instituții medicale pentru vreo afecțiune psihică), cât și pe Simona Gherghe?

ioana_tufaru_dezbracata

6. De ce ”daunele de imagine” se ridică taman la o jumătate de milion de euro (sumă aberantă chiar și oriunde altundeva în Europa)?

7. De ce a simțit nevoia Simona să își ceară scuze public pentru un scenariu scris în redacție, împreună cu echipa de redactori și cu Horațiu Tudor plus Adriana Bahmuțeanu (altă actriță, joacă rolul unei gospodine care gătește, cum să spun… la două piane. Și mai nou, rolul unei adolescente îndrăgostite de un anonim, în plin adulter promovat asiduu – nefiind divorțată oficial de Prigoană…)??

8. DE CE Antena 1 nu a învățat din prima greșeală, atunci când tot pe ”cazul Ioana Tufaru” și-a luat o ditamai amenda de 50.000 de lei?

tufaru_ironizata

 

9. Cât își mai doresc emisiunile tabloid, de dragul nenorocitelor ălora de cifre ”de a doua zi”, să o mai plimbe în lesă pe Ioana Tufaru, dându-i câte un ”cub de zăhărel” la fiecare reprezentație grotescă, oripilând oamenii cu bun simț?

tufaru operatie

 

10. De ce naiba n-am plecat din mizeria de presă tabloidă atunci când am avut ocazia s-o fac?? (asta e deja întrebare retorică și tristă, de fapt la fel ca cele de mai sus…)

 

PS: această postare este pe blogul meu și reprezintă o opinie personală. Ea poate fi considerată un pamflet, exact ca emisiunile lui Mircea Badea. Mulțumesc!

PS1: Anda Călugăreanu, iartă-ne! Sau nu…

Leave a Reply